reichelt - livet som mamma till Ellah & Julia

Direktlänk till inlägg 23 januari 2015

Köra fast

Av Helena Reichelt - 23 januari 2015 22:57

Det kan man göra på många sätt: Med bilen, med vagnen, med skotern, med tänkandet, med skolarbetet osv.

Det sistnämnda har drabbat mig. Total blackout. Jag ska skriva en vetenskaplig uppsats om nånting, vad som helst, ämnet är fritt. Men jag kommer absolut inte på nånting alls.

Min kära vän Michaela är tydligen en mästare på just detta ämne, så varför inte fråga den som kan bäst? Det gjorde jag och fick en massa bra tips. Men hjärnan är för trött för att jobba mer idag, så imorgon ska jag köra hårt en vända.

Nu slappar jag till en film, alldeles själv, mellan gångerna Julia vaknar menar jag. Hon har en jobbig förkylning som satt sig i luftvägarna, så hon har lite problem med hosta och att få åt sig luften ordentligt. Lilla vän...


Rickard är hemma hos Jocke och har nån form av grabbkväll. Jag antar att det innefattar öldrickande och TV-spelande. Det känns som att det är det som de brukar eftersträva när de ska ha "egentid".

Vad är det egentligen? Egentid? Är det det jag har nu? Sittandes framför en film? Men jag sitter ju på min vakt med barnen? Njä, jag vet inte... det är nog en definitionsfråga.


Jag har haft en period nu när jag känner själv att jag inte varit den bästa mamman, eller förebilden för mina barn. Jag har haft en väldigt kort stubin och humörsvängningar åt alla håll och kanter. Nästan så man skulle kunna kalla mig för "Helena, 13 år". Att sura ihop mot barn som kanske inte vet bättre och testar mina gränser litegrann kanske inte är den bästa typen av uppfostran för att få dem att "göra rätt".

Hur som helst, så pratade jag med Ellah igår kväll när hon kom upp alldeles yrvaken och det enda hon ville göra var att sitta i mitt knä och kramas. Då berättade jag för henne att mammor också kan göra göra fel. Jag berättade att de gånger jag nu blivit arg så kanske det var för att jag själv hade en "dålig dag" och att det inte var hennes fel. Jag tror på att man alltid ska prata med sina barn om saker och ting. Det är viktigt med en kommunikation för att kunna nå fram på rätt sätt. Det ÄR en jobbig ålder nu, på bägge tjejerna. Men det tillhör ju deras utveckling. Jag MÅSTE tänka på det.

Men jag är inte den som inte kan inse att jag själv gjort fel... 

Medan vi satt och pratade så sa Ellah helt plötsligt: "Du är min bästa kompis mamma. Bästa kompisar kan också bråka... jag är inte arg på dig nu, för jag älskar dig min gullefismamma."

Tänk att jag lyckats avla fram en sån klok och fin unge...   


Och jag själv... jag anser att man ÄR en bra mamma om man inser att man gör fel och får dåligt samvete. För man vill ju alltid det bästa för sina barn. Ibland blir det knasigt. Men prata om det och gå vidare, då blir allting bra.


Bjuder på en bild från i somras då vi var på Kolmården... min fina gullvippa...

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Reichelt - 5 maj 2015 13:44

Jag inser ju att jag dragit mig undan nu ett tag, men jag har behövt tiden för mig själv. Det är fortfarande mycket i skolan, men jag ska inte enbart skylla på den, jag har velat vara ensam också. Det har varit mycket tankar som snurrat, men nu börja...

Av Helena Reichelt - 26 april 2015 00:11

-10 kg. Ja, det är ju rätt soft. Dock har jag ju ca 30 kg kvar innan jag hamnar där man ska ligga... Vad hände egentligen med min vikt de senaste tio åren? Jag har ju inte alltid varit lika bred sm ett ICA-skyltfönster liksom.   Ja, jag kan ju bö...

Av Helena Reichelt - 25 april 2015 23:30

-10 kg. Ja, det är ju rätt soft. Dock har jag ju ca 30 kg kvar innan jag hamnar där man ska ligga... Vad hände egentligen med min vikt de senaste tio åren? Jag har ju inte alltid varit lika bred sm ett ICA-skyltfönster liksom.   Ja, jag kan ju bö...

Av Helena Reichelt - 5 mars 2015 00:18

Idag (igår) är säkert rubriken jag skrivit en av de vanligaste. För några veckor sedan ramlade jag in på en tjejs instagram. Verkade vara en glad instagram, tills jag började läsa på bilderna. Historien man kunde följa på instagram har berört mig nå ...

Av Helena Reichelt - 23 februari 2015 00:53

Jag vet att jag nyss skrev ett inlägg. Denna gång skriver jag från mobilen. Jag var tvungen att skriva ett till, varför? Jo. Jag var in och tittade till mina flickor, som jag för övrigt gör varje kväll. Det slår mig väldigt ofta, även ikväll, och...

Ovido - Quiz & Flashcards