reichelt - livet som mamma till Ellah & Julia

Alla inlägg den 24 januari 2015

Av Helena Reichelt - 24 januari 2015 21:32

Varför är man egentligen så dum och handlar mat dag för dag? Istället för att planera? Åtminstone så är jag och Rickard funtade så. Nu har vi bestämt oss för att på riktigt få någon form av ordning i ekonomin. Rickard tjänar ändå så pass bra att vi skulle kunna gå runt utan problem varje månad, men ändå så är vi där och nallar på de pengar som vi kanske borde låta vara orörda. Jag personligen tror ju att detta är ett ganska vanligt problem i de flesta familjer...

Men hur som helst så har vi, som sagt, bestämt oss för att verkligen försöka nu. Det finns ju annat man vill lägga pengarna på. Så idag var vi in till Västerås och var väldigt ekonomiska. ;) Först och främst så hade vi skrivit en matsedel för två veckor, skrivit en inköpslista och sen körde vi handlingen. Vi köpte nog inte en endaste pryl som inte stod på listan.

Snacka om uppvaknande. För fyra proppfulla stora papperskassar och 3 paket blöjor betalade vi 1500:-. Det är ju galet! Handlar man en halv plastpåse på Ica eller Konsum här i byn så går de ju oftast lös på 3-400:-.

Så det ska vi verkligen försöka fortsätta med. Rickard kör ju ändå förbi Västerås när han åker hem från Uppsala varje vecka, så behövs det handlas så kan ju han göra det då...


Hur som helst, jag är fortfarande helt fastkörd i min vetenskapliga uppsats. Jag börjar skriva, raderar, börjar om, raderar osv. Jag har till imorgon kl. 18.00 innan första utskicket ska vara inne hos läraren. Omg.

Jag hoppas jag knäcker denna nöt imorgon, annars känns jag ganska körd.


Helt rökfri är jag också vill jag meddela. Känns faktiskt helt galet bra. Trodde jag skulle vara tvungen att kämpa som en annan  tok, men det här gick över förväntan... 5 dagar och 8 timmar för att vara petig. Klapp på axeln till mig själv för att jag är så in i hoppsan duktig! Inskriven på viktklubb.se och rökfri. Kan det bli bättre? 

Jag satsar på att bli en hälsosam mamma och sambo, jag tänkte att självkänslan skulle ta och infinna sig så jag också kan tycka bättre om mig själv. För tycker jag inte om mig själv, så hur ska då andra kunna göra det menar jag?


Bjuder på en bild på Julia och farbror Fredrik från nyårsdagen

 

Ovido - Quiz & Flashcards